Kohärenzeinflüsse bei der Beurteilung wissenschaftlicher Erklärungen in konfligierendem Zustand


Laufzeit:
 2012-2015

Projektleitung: Prof. Dr. Jörg Wittwer

Projektmitarbeiter*innen: Nathalie Ihme M.A.

Projektförderung durch: DFG

Zentrale Publikationen:
Stadtler, M. & Wittwer, J. (2013). Comprehending and evaluating expository texts with contradictions. Accepted symposium at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction 2013, Munich, Germany.

Wittwer, J. & Ihme, N. (2013). Effects of presentation order and text structure in processing inconsistent explanations. Talk to be held at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction 2013, Munich, Germany.

Wahl, N. & Wittwer, J. (2012). Der Einfluss semantischer und kausaler Verbundenheit auf das Verstehen und Bewerten wissenschaftlicher Erklärungen. Vortrag in der Arbeitsgruppe „Informelles Lernen im Internet: Die kognitive Verarbeitung wissenschaftsbezogener Texte durch Laien“ auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld, Deutschland.

Wittwer, J., & Wahl, N. (2012). The role of causality for the plausibility of scientific explanations. Vortrag im Rahmen des Workshops
„Comprehension and Validation“ des DFG-Schwerpunktprogramms 1409
„Wissenschaft und Öffentlichkeit: Das Verständnis fragiler und konfligierender Evidenz“, Kassel, Deutschland.

Wittwer, J. (2011). Evaluating and comprehending conflicting information on scientific issues. Symposium at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction, Exeter, United Kingdom.

Wahl, N., & Wittwer, J. (2011). The role of plausibility and coherence in evaluating competing explanations on scientific issues. Talk held in the symposium “Evaluating and comprehending conflicting information on scientific issues“ at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction, Exeter, United Kingdom.

Wittwer, J., & Wahl, N. (2011). The role of plausibility and coherence in evaluating competing explanations on the internet. Talk held in the symposium “Science and the public” at the General Online Research 11, Düsseldorf, Germany.

Wahl, N., & Wittwer, J. (2010). The plausibility and the distribution of scientific information on the internet: Effects on explanation evaluation. Poster at the Conference of JURE (Junior Researchers of EARLI), Frankfurt, Germany.

Wahl, N. & Wittwer, J. (2010). Wie bewerten Laien wissenschaftsbezogene Erklärungen im Internet, wenn sie unplausible und unvollständige Informationen enthalten? Vortrag in der Arbeitsgruppe „Wissenschaft und Öffentlichkeit: Das Verständnis fragiler und konfligierender Evidenz – Teil 1“ auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, Deutschland.